Biedronki

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze  na miesiąc czerwiec 2017

  1. Dziecięce przyjaźnie
  • Dzień Dziecka
  • Każdy chce mieć przyjaciela
  • Nie lubimy być sami
  • Tacy sami, ale inni
  • Wspólne zabawy
  1. Na naszym podwórku
  • Plan mojego podwórka
  • Podajmy sobie ręce
  • Bezpieczne zabawy na podwórku
  • Znaki na placu przedszkolnym
  • Wymarzony plac zabaw
  1. Wkrótce wakacje
  • Co zabierzemy na wakacje?
  • Czym pojedziemy na wakacje?
  • Słoneczne lato
  • Gdzie spędzimy wakacje?
  • Nadszedł czas pożegnania

 

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze  na miesiąc maj 2017

 

Temat  kompleksowy :    Polska – mój dom

  1. Mój dom
  2. Poznajemy naszą miejscowość
  3. Jesteśmy Polakami
  4. Góry, nasze góry
  5. Poznajemy Warszawę

Temat  kompleksowy :   Na naszym podwórku

  1. Plan mojego podwórka
  2. Podajmy sobie ręce
  3. Bezpieczne zabawy na podwórku
  4. Znaki na placu przedszkolnym
  5. Wymarzony plac zabaw

Temat  kompleksowy :   Łąka i jej mieszkańcy

  1. Na zielonej łące
  2. Dlaczego potrzebna jest barwa ochronna
  3. Biedronki, motyle i kwiaty
  4. Zagadki o łące
  5. Odwiedziny na łące

Temat  kompleksowy : Święto rodziców

  1. Wkrótce Dzień Matki i Dzień Ojca
  2. Powinniśmy słuchać rodziców
  3. Rodzinny obrazek
  4. Zagadki o rodzinie
  5. Przedszkolne spotkanie w gronie rodzinnym

 

Założenia  dydaktyczno – wychowawcze  na miesiąc kwiecień 2017

  1. Muzyka jest wszędzie

 

  • Dźwięki wokół nas
  • Jesteśmy muzykalni
  • Muzykalna foli
  • Gramy i śpiewamy
  • Trębacz z wieży mariackiej
  1. Wielkanoc – zwyczaje i tradycje
  • Przygotowania do świąt
  • Pisanki wielkanocne
  • Liczymy kurki i kurczęta
  • Jajka, jajeczka
  • Śmigus-dyngus
  1. Wiosna na wsi
  • Kwoka i jej dzieci
  • Na wiejskim podwórku
  • Co słychać na wsi?
  • Zwierzęce rodziny
  • Wiosna na działce
  1. Dbamy o Ziemię
  • Szanujmy las
  • Sadzimy drzewa
  • Widzimy, słyszymy, wąchamy
  • Gdyby lasu nie było…
  • Oznaka przyjaciela przyrody

 

Założenia  dydaktyczno – wychowawcze  na miesiąc marzec 2017

 

 

  1. Zwierzęta na świecie
  • Zwierzęta żyją tylko raz
  • Co wiemy o zwierzętach?
  • Zwierzątko zwane osiołkiem
  • Cztery zielone słonie
  • Znamy różne zwierzęta egzotyczne
  1. Czy żyły dinozaury?
  • Dinozaury w przedszkolu
  • Dinozaur w szafce
  • Osiem dinozaurów
  • Dlaczego dinozaury wyginęły?
  • O czym szeptały iskierki?
  1. Nadchodzi wiosna
  • Czekamy na wiosnę
  • Deszczowe kropelki
  • Wkrótce wiosna
  • Wiosenne tańce
  • Wiosenne porządki
  1. Nadeszła wiosna
  • Powroty ptaków
  • Czy to ptak, czy to ssak ?
  • Wiosna w błękitnej sukience.
  • Pierwsze motyle
  • Bzy, bzy, pszczółka mała

Założenia dydaktyczno -wychowawcze  na miesiąc  styczeń 2017

  1. W krainie baśni Interesujemy się książką
    • Baśniowe marzenia
    • Bohaterowie baśni
    • Czy znamy te baśnie?
    • Książki i książeczki z przedszkolnej półeczki
    • W księgarni
  2. Zimowe potrzeby ptaków -poznajemy przyrodę
  • Głodne ptaki
  • Dokarmiamy ptaki
  • Zagadki o ptakach
  • Skrzydlaci przyjaciele
  • Zadowolone ptaki
  1. Rodzice rodziców – nasze rodziny
  • Nasze babcie i nasi dziadkowie
  • Prezenty dla babci i dziadka
  • Lubimy przyjęcia u dziadków
  • Portrety babci i dziadka
  • Odwiedzą nas babcia i dziadziuś
  1. Zimowe zabawy – nasze bezpieczeństwo
  • A śnieg pada i pada
  • W pałacu Królowej Zimy
  • Śnieżne kule
  • Lubimy zimę
  • Nasze bałwanki

Założenia dydaktyczno -wychowawcze na miesiąc grudzień 2016

 

  1. Co robić w taki smutny czas? Poznajemy przyrodę i dbamy o nasze zdrowie
  • Talerz pyszności
  • Dzień pełen kolorowych niespodzianek
  • Liczymy do siedmiu
  • Odwiedził nas Mikołaj
  • Wesołe zabawy na ponury dzień

 

  1. Nadeszła zima , poznajemy przyrodę
  • Zapoznanie z oznakami zimy
  • Bawimy się z bałwankiem
  • Wokół zimy
  • Spotkanie z bałwankiem
  • Biała zima

 

Święta tuż-tuż, nasze rodziny

  • Czekamy na święta
  • Przy świątecznym stole
  • Znam swój adres
  • Całusy choinkowe
  • Świąteczny poczęstunek

 

 

Założenia dydaktyczno- wychowawcze  na miesiąc  listopad 2016

 

  1. Domy i domki – Nasza miejscowość, nasz region
  • Co to jest dom?
  • Różne domy
  • Pocięty obrazek domu
  • Plan mieszkania
  • Domy zwierząt
  1. Urządzenia elektryczne – Nasz kontakt z techniką
  • Robię pstryk i mam światło w mig
  • Domowe sprzęty elektryczne
  • Do czego mogą służyć urządzenia elektryczne?
  • Znamy te urządzenia
  • Co ułatwia pracę w domu?
  1. A deszcz pada i pada – Poznajemy przyrodę
  • Muzyka deszczowych kropli
  • Jesienna szaruga
  • Jesienne zagadki
  • Deszczowe kompozycje
  • Wędrówki kropelek wody

 

  1. Zdrowie naszym skarbem – Dbamy o nasze zdrowie
  • Ruch to zdrowie
  • Co sprzyja zdrowiu a co mu zagraża ?
  • Kto dba o nasze zdrowie?
  • Dbamy o zęby
  • Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka

 

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc październik  2016

 

  1. Jesień w sadzie
  • Jesienią jesienią sady się rumienią
  • Liczymy owoce
  • W sklepie z owocami
  • Sałatka owocowa
  • Owoce egzotyczne
  1. Jesień na działce
  • Czas na zbieranie warzyw
  • Rozmowy warzyw
  • Paca na działce
  • Przetwory z warzyw
  • Największa kapusta
  1. Nasze rodziny
  • Kochamy naszych najbliższych
  • Kim dla siebie jesteśmy
  • Wesoło spędzamy czas ze sobą
  • Rodzinne przyjęcie
  • Co robią nasi rodzice
  1. Nasi domowi ulubieńcy
  • Koty i kotki
  • Psy wokół nas
  • Przyjacielskie zwierzaki
  • Lubimy zwierzęta
  • Zwierzęta w schronisku

Założenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc wrzesień 2016

  • Tworzenie atmosfery sprzyjającej adaptacji dzieci w przedszkolu
  • Opracowanie kodeksu grupowego
  • Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji
  • Przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
  • Poznawanie swojego ciała poprzez zabawy
  • Zaznajamianie z zasadami ruchu drogowego, z wykorzystaniem zabaw tematycznych,
  • Rozwijanie poczucia przynależności narodowej

 

Kolory na dobre humory piosenka

Chodzi po tęczy biedronka , wędruje prosto do słonka.

Łapie tęczowe kolory, układa piękne wzory.

Chodzi po tęczy biedronka ,wędruje prosto do słonka.

Wiele kolorów zebrała, biedronka taka mała.

Tu i tam- kolory, kolory, tu i tam układają wzory.

Tu i tam- kolory ,kolory- kolory na dobre humory.

 

 

Założenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc

                         maj i czerwiec  2016

4-latki

  • kształtowanie tożsamości narodowej: mówimy po polsku, jesteśmy Polakami, nasz kraj to Polska;
  • zapoznanie z symbolami narodowymi: flaga, godło.
  • rozwijanie zainteresowania książką;
  • zrozumienie, że książki dostarczają nam wiedzy i pozwalają miło spędzić czas;
  • wdrażanie do szanowania książek.
  • budzenie uczucia przywiązania do rodziców i szacunku dla nich;
  • określanie stopnia pokrewieństwa między członkami rodziny;
  • interesowanie się pracą, którą wykonują rodzice.
  • zdobywanie informacji na temat zwyczajów i wyglądu tradycyjnych strojów dzieci z różnych stron świata;
  • uświadamianie dzieciom ich praw i obowiązków
  • dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie latem;
  • określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla lata.
  • rozpoznawanie na obrazkach polskich krajobrazów i podawanie ich nazw: morze, góry, jeziora, wieś;
  • omówienie zasad bezpiecznego korzystania, np. z kąpieli słonecznych i wodnych oraz zachowania się w lesie, w polu, na wycieczce.
  • rozpoznawanie samochodów osobowych, ciężarowych i ratowniczych, podawanie ich nazw;
  • poznanie wyglądu, nazwy i przydatności pojazdów specjalnych, np. pomoc drogowa, karetka pogotowia;
  • rozpoznawanie pojazdów lądowych, wodnych i powietrznych.

5-latki

  • Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej podczas zabaw ruchowych, plastycznych.
  • Zachęcanie do prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków na ich podstawie.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Uświadamianie, że dzielenie się może sprawiać radość wszystkim.
  • Aktywne włączanie dzieci w przygotowania do rodzinnego święta.
  • Umożliwienie wspólnej zabawy dzieciom i ich rodzicom; czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
  • Rozwijanie umiejętności różnicowania i nazywania kierunków w przestrzeni i na kartce.
  • Poszerzanie czynnego słownika dziecka.
  • Utrwalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej wyrazów.
  • Uświadomienie niebezpieczeństwa wynikającego ze spotkania z nieznajomym zwierzęciem.
  • Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: weterynarz.
  • Odbieranie otaczającego nas świat poprzez różne zmysły.
  • Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
  • Wprowadzenie wzoru graficznego liczb 9, 0.
  • Posługiwanie się w zabawach literami i cyframi.
  • Kształcenie percepcji wzrokowej – odszukiwanie elementów na obrazku, układanie symboli (liter, cyfr) według wzoru i z pamięci – przygotowanie do czytania i pisania.
  • Nauka piosenek i pląsów.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
  • Kształcenie percepcji wzrokowej – odszukiwanie elementów na obrazku, układanie symboli (liter, cyfr) według wzoru i z pamięci – przygotowanie do czytania i pisania.
  • Rozwijanie umiejętności różnicowania i nazywania kierunków w przestrzeni i na kartce.
  • Wdrażanie do rozwiązywania zadań z treścią.
  • Utrwalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej wyrazów.
  • Poszerzanie czynnego słownika dziecka.
  • Zachęcanie do prowadzenia obserwacji i eksperymentów i wyciągania wniosków na ich podstawie.
  • Rozbudzanie zainteresowania zjawiskami atmosferycznymi.
  • Kształcenie świadomości posiadania równych praw.
  • Zwracanie uwagi na nierówności ekonomiczne panujące pomiędzy ludźmi i zwracanie uwagi, że nie należy się chwalić tym, co się posiada.
  • Uświadamianie, że dzielenie się może sprawiać radość wszystkim.
  • Aktywne włączanie dzieci w przygotowania do rodzinnego święta
  • Umożliwienie wspólnej zabawy dzieciom i ich rodzicom; czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
  • Rozbudzanie zainteresowania pięknem krajobrazów Polski.
  • Rozwijanie umiejętności obserwowania, porównywania, wyodrębniania cech charakterystycznych dla danego krajobrazu.
  • Uświadomienie niebezpieczeństwa wynikającego z nieprzestrzegania zakazów podczas zabaw wakacyjnych.
  • Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej podczas zabaw ruchowych.
  • Rozwijanie zainteresowania szkołą jako nowym środowiskiem; umożliwienie poznania i zaaklimatyzowania się w nowym środowisku.
  • Zachęcanie do zastanawiania się nad tym, co może spotkać dziecko w szkole; tworzenie pozytywnego obrazu szkoły.

 

 

 

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ

DLA GRUPY „BIEDRONKI”

MARZEC 2016

 

Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:

–        Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas wczesnej wiosny.

–        Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.

–        Uświadamianie następstwa dni tygodnia.

–        Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.

–        Zapamiętanie cech typowych dla wczesnej wiosny: zmienna pogoda, pierwsze kwiaty, pąki liściowe na drzewach.

–        Wdrażanie do opieki nad hodowlą w kąciku przyrody, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników.

–        Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.

–        Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.

–        Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym.

–        Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.

–        Rozwijanie zainteresowania punktami usługowymi funkcjonującymi w otoczeniu.

–        Rozwijanie słownika czynnego dziecka.

–        Doskonalenie sprawności grafomotorycznej.

–        Zachęcanie do tworzenia własnych kompozycji i prac plastycznych.

–        Rozwijanie percepcji wzrokowej na materiale symbolicznym

–        Rozwijanie umiejętności właściwego reagowania na przegraną, znoszenie porażek.

–        Wdrażanie do właściwego zachowania się przy stole i używania zwrotów proszę, dziękuję.

–        Rozbudzanie zainteresowania mniej znanymi zawodami: piekarz, młynarz.

–        Rozbudzanie zainteresowania historią techniki.

–        Zachęcanie do zakładania hodowli i prowadzenia obserwacji.

–        Zachęcanie do codziennych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu.

–        Doskonalenie percepcji słuchowej –wyróżnianie głosek w wyrazach i kolejne ich nazywanie.

–        Doskonalenie percepcji wzrokowej podczas układania według wzoru i wskazywania takich samych znaków i symboli.

–        Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego – ustalanie kolejności zdarzeń i porządkowanie obrazków w historyjkach obrazkowych.

–        Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania.

–        Posługiwanie się liczbami dla zaznaczania liczby elementów w zbiorze.

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ „BIEDRONKI”
LUTY

Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:
• Rozwijanie czynnego słownika dziecka.
• Rozwijanie koncentracji uwagi i szybkości reakcji w zabawach ruchowych.
• Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowo-wzrokowej, pamięci ruchowej.
• Rozwijanie pamięci wzrokowej.
• Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej głoskowej, dzielenie wyrazów na głoski.
• Rozwijanie umiejętności poprawnego przeliczania, porządkowania, porównywania liczebności.
• Wdrażanie do wydzielania części wspólnej zbiorów.
• Rozwijanie umiejętności dodawania na zbiorach.
• Kształtowanie odporności na porażki poprzez wprowadzanie do zabaw elementów rywalizacji.
• Wykonywanie poleceń według instrukcji słownej lub obrazkowej.
• Rozwijanie umiejętności improwizowania.
• Rozwijanie umiejętności twórczych podczas rysowania i malowania.
• Kształtowanie umiejętności planowania kolejnych etapów pracy.
• Rozwijanie sprawności grafomotorycznej ręki wiodącej.
• Wdrażanie do rozumienia następstw czasowych podczas układania sekwencji czasowych; posługiwanie się pojęciami: najpierw, potem, na końcu.
• Rozwijanie umiejętności współdziałania w małym zespole.
• Dawanie możliwości swobodnego wypowiadania się słowem, ruchem, rysunkiem.
• Zachęcanie do prezentowania siebie, swoich upodobań oraz osiągnięć przed grupą, przezwyciężanie nieśmiałości.
• Zachęcanie do tworzenia ciekawych i niebanalnych strojów karnawałowych.
• Stwarzanie atmosfery zabawy i radości podczas wspólnych tańców.
• Zachęcanie do uzasadniania swojego zdania w swobodnych rozmowach.

ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE
                        NA MIESIĄC STYCZEŃ 2016
4 -latki
• wiązanie zmian zachodzących w przyrodzie z aktualną porą roku;
• rozumienie konieczności zabezpieczania się przed mrozem.
• kształtowanie uczucia przywiązania do swojej rodziny; okazywanie szacunku osobom starszym;
• określanie stosunków łączących dziadków z rodzicami;
• czerpanie radości z przygotowywania upominków i wręczania ich bliskim osobom.
• poznanie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych;
• zachęcanie do aktywnego spędzania czasu na powietrzu w czasie zimy.

5-latki
• Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.
• Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
• Rozwijanie umiejętności dodawania podczas zabaw z kostką.
• Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.
• Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym.
• Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
• Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
• Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: zegar, woda, dom, sanki.
• Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głoski z, w, d, s w wyrazach.
• Nauka piosenek i pląsów.
• Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
• Wdrażanie do pamiętania o najbliższych przy różnych okazjach, np. Dzień Babci i Dziadka.
• Zachęcanie do tworzenia ciekawych i niebanalnych strojów karnawałowych.
• Stwarzanie atmosfery zabawy i radości podczas wspólnych tańców.
• Zachęcanie do uzasadniania swojego zdania w swobodnych rozmowach.
• Kształtowanie odporności na porażki poprzez wprowadzanie do zabaw elementów rywalizacji.
• Wykonywanie poleceń według instrukcji słownej lub obrazkowej.
• Rozwijanie umiejętności improwizowania.

 

 

Założenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc grudzień 2015

4 – latki
• wdrażanie dzieci do samodzielnego ubierania się, jedzenia i kulturalnego zachowania przy stole;
• nabieranie wiary we własne umiejętności związane z czynnościami samoobsługowymi.
• obserwowanie przyrody zimą oraz dzielenie się swoimi spostrzeżeniami i przeżyciami – zmiana krajobrazu po opadach śniegu;
• Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy.
• obserwowanie przyrody zimą oraz dzielenie się swoimi spostrzeżeniami i przeżyciami – zmiana krajobrazu po opadach śniegu;
• poznanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia;
• zapoznanie z tradycją śpiewania kolęd w czasie świąt Bożego Narodzenia, ukazanie piękna kolęd.
• rozumienie potrzeby dokarmiania ptaków w zimie;
• obserwowanie ptaków gromadzących się w karmniku, rozpoznawanie niektórych z nich i podawanie ich nazw, np. wróbel, gołąb, sikora, wrona.

 

5 – latki

• Wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z porą roku.
• Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
• Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmiana pory roku.
• Zapamiętanie cech typowych dla zimy: śnieg, mróz, zawierucha.
• Wdrażanie do opieki nad zwierzętami, regularne dokarmianie zwierząt i ptaków.
• Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.
• Kształtowanie przywiązania do tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia.
• Zachęcanie do udziału w różnego rodzaju akcjach charytatywnych na rzecz innych osób lub zwierząt.
• Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
• Rozwijanie umiejętności dodawania podczas zabaw z kostką.
• Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.
• Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym.
• Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
• Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
• Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: koperta, tropy.
• Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głoski k, t w wyrazach.
• Nauka piosenek i pląsów.
• Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO –WYCHOWAWCZE

NA MIESIĄC LISTOPAD 2015
4- latki
 rozpoznawanie przedmiotów służących do dbania o czystość osobistą, podawanie ich nazw i określanie, do czego służą;
 utrwalanie etapów i zasad dotyczących mycia rąk;
 rozumienie konieczności dbania o higienę.
 poznanie zwierząt, które zapadają w sen zimowy;
 zapoznanie z ptakami odlatującymi do ciepłych krajów.
 dostrzeganie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla późnej jesieni;
 rozumienie konieczności dostosowania ubioru do warunków atmosferycznych.
 wdrażanie dzieci do czynnego uczestniczenia w uroczystościach przedszkolnych – spotkanie z Mikołajem;
 poznawanie zwyczajów mikołajkowych.
5 –latki
• Wdrażanie do ubierania się zgodnie z porą roku.
• Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
• Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
• Zapamiętanie cech typowych dla późnej jesieni: szarugi jesienne, słota.
• Wdrażanie do opieki nad ptakami podczas zbliżającej się zimy.
• Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.
• Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
• Rozwijanie umiejętności dodawania podczas zabaw z kostką.
• Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.
• Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym.
• Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
• Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
• Kształtowanie umiejętności globalnego czytania wyrazów: aparat, nuty, farby, igła, koperta, tropy
• Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głosek: a, n, f, i, k, t, w wyrazach.
• Nauka piosenek i pląsów.
• Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom..
• Zapamiętanie cech typowych dla zimy: śnieg, mróz, zawierucha.
• Wdrażanie do opieki nad zwierzętami, regularne dokarmianie zwierząt i ptaków.
• Zachęcanie do udziału w różnego rodzaju akcjach charytatywnych na rzecz innych osób lub zwierząt.

 

ZAŁOŻENIA  DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
  PAŹDZIERNIK 2015              5 -latki

Przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.
Przestrzegani podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: lekarz
Odbieranie otaczającego nas świata poprzez różne zmysły.
Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w parku, w lesie, w gospodarstwie domowym.
Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
Wprowadzenie wzoru graficznego liczby 1.
Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.
Kształtowanie umiejętności rozróżniania i nazywania podstawowych figur geometrycznych.
Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: las, parasol, gra.
Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głoski „l, p, g,” w wyrazach.
Nauka piosenek i pląsów.
Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

Założenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc październik  2015    4 – latki

 obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią i wiązanie tych zmian z aktualną porą roku;
 rozpoznawanie i nazywanie owoców (jabłka, gruszki, śliwki);
 rozumienie znaczenia spożywania owoców dla zdrowia.

 obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią i wiązanie tych zmian z aktualną porą roku;
 rozpoznawanie warzyw i podawanie ich nazw;
 Zachęcanie do zjadania surowych warzyw jako źródła witamin.

 dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią – zmiana koloru liści i ich opadanie;
 poszerzanie wiedzy przyrodniczej o nazwy drzew liściastych oraz ich owoców.

 zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią;
 zapoznanie z nowym środowiskiem przyrodniczym – las;
 poszerzanie wiedzy przyrodniczej o nazwy grzybów.

 

 

ZAŁOŻENIA  DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
WRZESIEŃ 2015              5 -latki
• Integrowanie się z grupą rówieśniczą.
• Poznanie topografii przedszkola.
• Ustalenie i przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.
• Poznawanie podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
• Poznawanie podstawowych zasad ruchu drogowego.
• Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: policja, straż pożarna, pogotowie ratunkowe.
• Poznanie numerów alarmowych do tych instytucji.
• Poznanie budowy własnego ciała, nazywanie poszczególnych części ciała.
• Poznanie zmysłów jakimi odbieramy otaczający nas świat.
• Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią.
• Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią w sadzie.
• Kształtowanie umiejętności nazywania prac w sadzie.
• Kształtowanie umiejętności nazywania prac w ogródkach warzywnych lub na polach jesienią.
• Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
• Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.
• Kształtowanie umiejętności rozróżniania i nazywania podstawowych figur geometrycznych.
• Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
• Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: usta, owoce.
• Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głoski u, o w wyrazach.
• Nauka piosenek i pląsów.
• Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

 

Założenia dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc wrzesień  2015    4 – latki
 rozumienie i przestrzeganie zasad dotyczących zgodnego współżycia w grupie;
 dbanie o wspólne sprzęty i zabawki oraz o zachowanie porządku w otoczeniu;
 poznawanie zasad warunkujących bezpieczeństwo na terenie przedszkola (sala, ogród).
 integracja grupy przedszkolnej jako wspólnoty, doskonalenie umiejętności interpersonalnych;
 rozumienie i przestrzeganie zasad dotyczących zgodnego współżycia w grupie;
 wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych.
 wdrażanie do sprzątania zabawek po skończonej zabawie; dbanie o wspólne sprzęty i zabawki;
 przestrzeganie zasad bezpiecznego korzystania z zabawek ogrodowych;
 rozumienie, że inni mają takie samo prawo do uczestnictwa w zabawach i korzystania z zabawek.
 rozróżnianie uczestników ruchu drogowego: piesi, kierowcy, pasażerowie;
 poznanie miejsc wyznaczonych do przechodzenia przez jezdnię;
 poznanie pracy policjanta – wygląd munduru, narzędzia pracy.